Obraz Alfonse Muchy Poslední dílo
A picture Alfons Mucha’s The Last Work

Poslední dílo, Alfons Mucha, 1929
Tempera na plátně, reprodukce. Obraz v majetku VLČR.
Foto © Moravská galerie v Brně.
Obraz zednáře namalovaný Alfonsem Muchou pro zednářský chrám v Dittrichově ulici, Praha 2.

Alfons Mucha’s The Last Work, 1929
Tempera on canvas, reproduction. Painting owned by VLČR.
Photo © Moravian Gallery in Brno.
A picture of a Mason painted by Alfons Mucha for the Masonic Temple in Dittrich Street, Prague 2.

 

U příležitosti stého výročí založení Národní Veliké Lóže Československé se Jan Dvořák a Bedřich Vychodil rozhodli obnovit ikonické dílo Alfonse Muchy Poslední dílo. Tento obraz, hluboce spjatý s historií českého svobodného zednářství, se stal zdrojem inspirace pro generace bratří. Přesto jen málokdo zná podobu jeho původní, kompletní instalace.

Originál obrazu je dnes uložen v depozitáři Moravské galerie v Brně, avšak dochovala se pouze jeho část. Před druhou světovou válkou byly za nejasných okolností odstraněny spodní části obrazu – stuhy, které společně s původní rámovou instalací nenávratně zmizely. Části poškozené kovové desky s nápisem VĚČNÝ ORIENT byly nalezeny na zámku Kozel u Šťáhlav.

Rekonstrukce byla zahájena na základě vysoce kvalitního skenu originálu obrazu a jediné známé fotografie jeho původní instalace v Chrámu v Dittrichově ulici v Praze 2. Grafik se s pečlivostí věnoval retuši chybějících částí, přičemž kladl důraz na maximální věrnost mistrovskému rukopisu Alfonse Muchy.

Dokončená retuš byla následně vytištěna společností Akcent. Celou instalaci, včetně rámu, pak zrealizoval truhlář Emanuel Vychodil. Díky jeho precizní práci získal obraz nový život, a mohl se tak vrátit do podoby, která uchvacovala a inspirovala naše předchůdce.

On the occasion of the 100th anniversary of the founding of the National Grand Lodge of Czechoslovakia, Jan Dvořák and Bedřich Vychodil decided to restore Alfons Mucha’s iconic work The Last Work. This painting, deeply connected to the history of Czech Freemasonry, has been a source of inspiration for generations of Brethren. Yet, few people are aware of the appearance of its original, complete installation.

The original painting is now housed in the depository of the Moravian Gallery in Brno, but only a portion of it has been preserved. Before World War II, the lower sections of the painting—ribbons—were removed under unclear circumstances, and both these elements and the original frame installation have been irretrievably lost. Parts of a damaged metal plate with the inscription ETERNAL ORIENT were found at the Manor house Kozel near Šťáhlavy.

The restoration was based on a high-quality scan of the original painting and the only known photograph of its original installation in the Temple on Dittrichova Street in Prague 2. The graphic artist meticulously worked on restoring the missing parts, striving to remain as faithful as possible to Alfons Mucha’s masterful style.

The completed retouch was subsequently printed by Akcent. The entire installation, including the frame, was then crafted by joiner Emanuel Vychodil. Thanks to his precise craftsmanship, the painting was given new life and restored to the form that once captivated and inspired our predecessors.

 

Skica pastelkami obrazu Poslední dílo.

Sketch with crayons The Last Work.

 

Foto umístění obrazu (kolem roku 1930). Jedná se o pamětní místo, kde byli vzpomenuti zesnulí členové lóží. Do prostoru pod obrazem byl umístěn křišťálový pohár mistrovského stupně a pod ním bronzová deska s reliéfem VĚČNÝ ORIENT.

Photo of the painting’s location (around 1930). This is a memorial place where deceased members of Lodges were remembered. Under the painting, the third degree crystal cup was placed; under the cup was a bronze plate with the words ETERNAL ORIENT embossed on it.

 

Rám rekonstrukce Posledního díla u truhláře Emanuela Vychodila.

Frame of The Last Work in the shop of joiner Emanuel Vychodil

 

Porovnání originální desky s replikou. 

Bedřich Vychodil vytvořil věrnou kopii kovové desky VĚČNÝ ORIENT a krypty pro zemřelé Bratry.

Comparison of the original plate with the replica. 

Bedřich Vychodil created a faithful copy of the metal plate ETERNAL ORIENT and the crypt for the departed Brethren.

 

Veškeré prvky jsou zhotoveny z polykarbonátu a písmena pomocí 3D tisku.

All elements are made of polycarbonate and the letters are 3D printed.

 

Povrchová úprava je zhotovena nástřikem kovové barvy.

The surface finish is made by spraying metallic paint.

 

Zednářský pohár pro třetí stupeň od Alfonse Muchy.

Na křišťálový pohár, který je určen pro třetí neboli mistrovský stupeň, zvolil Mucha na každou z šesti facetů jeden symbol: zářící pentagram s písmenem G, písmena MB – zkratka slova „mistra zednáře“, kružidlo položené přes úhelnici s číslicí 3, lebku obklopenou slzami, Boží oko s paprsky a sedmiramenný svícen. Ve spodním pásu se opakují akáciové větvičky a pod horním okrajem se kolem vine provaz s lemniskátovými uzly.

Návrh Alfonse Mucha, skleněný polotovar firma bratři Císařové sklárna Tasice, rytec neznámý, kolem roku 1930.

Výška 175 mm, průměr cca 100 mm.

A goblet for the masonic third degree by Alfons Mucha.

For the crystal cup, which is intended for the third or Master Mason degree, Mucha chose one symbol for each of the six facets: a shining pentagram with the letter G, the letters MB – the abbreviation for the secret word of the Master Mason, compasses placed over a square with the number 3, a skull surrounded by tears, the Eye of God with rays, and a seven-branched candlestick. The acacia sprigs are repeated in the lower band and a cotrd with infinity knots appears below the top edge. 

Design by Alfons Mucha; a glass semi-finished product of the company Císař Brothers, Tasice glassworks; engraving by an unknown engraver, around 1930.  

Height 175 mm, diameter approx. 100 mm.